FAQ - Frequently Asked Questions (často kladené otázky)

Máte-li jakýkoliv další dotaz ohledně používání knihovního systému nebo dalších služeb naší knihovny, můžete použít následující formulář pro zadávání dotazů.
Zkuste se také podívat, jestli vám nepomůžou naše návody.

Obsah:

 

Přihlašování

Zapomenutý login (Číslo průkazky nebo přezdívka)

na vufind.mzk.cz / PŘIHLÁŠENÍ zvolte možnost „Neznám číslo / přezdívku“ a postupujte podle instrukcí.

Zapomenuté heslo

na vufind.mzk.cz / PŘIHLÁŠENÍ zvolte možnost „Neznám heslo“ a postupujte podle instrukcí. Jestliže jste v budově knihovny, můžete se zeptat knihovníků u registračního pultu v přízemí. K předání hesla je zapotřebí předložit občasnký průkaz.

Změnit / upravit přezdívku

Pro jednodušší přihlašování doporučujeme zadat přezdívku, kterou pak můžete používat místo dlouhého čísla průkazu.

 

Objednávání

Je možné objednat si knihy pomocí webu? Pokud ano, jakým způsobem?

Knihy si lze objednávat v našem online katalogu a to tak, že se nejprve přihlásíte, pak vyhledáte knihu, o kterou máte zájem, a kliknete na odkaz "Objednat ze skladu" u zvoleného exempláře. Po zvolení data platnosti požadavku knihu objednáte kliknutím na tlačítko "OK".

Je možné objednat si knihy e-mailem?

Ne, bohužel knihovna tuto službu neposkytuje.

Mám průkazku registrovanou na instituci (firmu), nikoli na jméno. Co mám zadat místo rodného čísla?

Při registraci v naší knihovně dostala registrující osoba číslo, které je nutné zadat místo čísla rodného. Pokud si jej dotyčná osoba nepamatuje, nebo se zdá, že systém nechce vaši objednávku akceptovat, budete se muset obrátit na naše výpůjční oddělení.

Kdy si můžu vyzvednout knihy objednané přes internet?

Většinu dokumentů si můžete vyzvednout přibližně do hodiny po jejich objednání. Dokumenty umístěné v mimobrněnských depozitářích budou dodány do týdne. Pokud jste při registraci uvedl svůj e-mail, budete touto cestou upozorněn na úspěšné nebo neúspěšné vyřízení vašeho požadavku.

Proč musím hodinu čekat?

Vzhledem k tomu, že máme v našem fondu 4 miliony knih, není fyzicky možné, abychom je všechny umístily do studoven. Proto je třeba, aby byly některé knížky umístěny ve skladech. Přibližně hodinu trvá, než se váš požadavek dostane k odpovědnému pracovníkovi, který objednanou literaturu vyhledá v našich depozitářích a přichystá ji na vaší poličce. Nejlepším přístupem je objednávat knížky den před příchodem do knihovny - knihy pro vás pak budou nachystány již druhý den ráno. Aby byla publikace ze skladu připravena ještě týž den, je třeba ji v pracovních dnech objednat nejpozději do 18.00. V sobotu sklad neexpeduje.

Kolik knih si mohu celkem vypůjčit?

Celkově si můžete vypůjčit maximálně 40 prezenčních a absenčních knih. Přesné limity výpůjček nalzente zde.

 

Rezervace

Jak funguje systém výpůjček a rezervací? Jaký je rozdíl mezi objednávkou a rezervací?

Po zadání požadavku na objednání je dokument (pokud není zrovna půjčený) nalezen ve skladu a připraven pro vás na půjčovně, kde si jej můžete vyzvednout, objednávka platí 5 pracovních dní. Pokud byl ale dokument již někomu půjčen, musíte si zadat rezervaci. V tomto případě jsou pro vás důležité dvě věci: doba, do které vaše rezervace platí a pořadí ve frontě čekajících na tuto knihu. Po návratu knihy se totiž prvnímu ve frontě automaticky zašle e-mailem oznámení, že kniha je pro něj připravena k vyzvednutí. Kniha pak je pro tohoto čtenáře připravena 5 pracovních dní na půjčovně. Pokud si ji čtenář v této době nevyzvedne, dostane se na řadu další čtenář ve frontě. Vaše rezervace musí být platná ještě v den odeslání vašeho e-mailu.

Přehled vlastních rezervací a objednávek najdete, po přihlášení, v online katalogu.

V případě, že jsem si rezervoval knihu, která je v současné době vypůjčena, jakým způsobem se dozvím, že je pro mě nachystaná k vyzvednutí?

Oznámení o rezervaci zasíláme na e-mailovou adresu, kterou jste uvedl při registraci.

Jak si můžu změnit (resp. doplnit) e-mailovou adresu, na kterou zasíláte upozornění o rezervovaných knihách?

Po přihlášení do online katalogu v sekci Můj účet > Profil > "Změnit emailovou adresu" nebo osobně na půjčovně.

Jak si můžu zrušit rezervaci?

Jestliže už o rezervaci nemáte zájem, můžete si ji zrušit prostřednictvím svého online účtu. Klikněte na "Rezervace a objednávky", vyberte rezervaci, kterou chcete zrušit a klikněte na tllačítko "smazat vybrané požadavky".

 

Prodlužování

Kolikrát si mohu prodloužit výpůjčku?

Pokud o knihu nemá zájem další čtenář, můžete si její vypůjčení prodloužit. Celkově knihu můžete mít vypůjčenou až po dobu 3 měsíců není-li na ni zadána další rezervace.

Jak si mohu prodloužit výpůjčku?

Výpůjčku si můžete prodloužit prostřednictvím vašeho online účtu. Klikněte na přihlásit v pravém horním rohu (na našem webu) - následně vyplňte své údaje a jakmile budete přihlášeni, klikněte na tlačítko "Můj účet" a ocitnete se na stránce kde si můžete prodloužit jednu nebo více svých výpůjček. Více informací naleznete zde.

Nejde mi prodloužit výpůjčka. Proč?

Pravděpodobně již máte překročenou maximální výpůjční lhůtu (v tom případě je nutno knihy donést do knihovny) nebo má dílo rezervované jiný uživatel. Případně můžete mít prošlou registraci nebo neuhrazený poplatek. Zkontrolujte si stav vašeho účtu, případné poplatky lze uhradit také online.

 

Tisk a kopírování

Jaká je minimální částka, kterou musím mít na účtu, abych mohl tisknout a kopírovat?

Minimální hranice je 16 Kč. Pod ní už systém neumožní kopírování.

Kde přesně mi může být vyplacen zpět zůstatek v případě, že nechci prodlužovat registraci?

Nabití i vybití MyQ účtu je možné provést na půjčovně.

Mám nabitou kartu, ale kopírka mi přesto ukazuje kredit 0 Kč

Pravděpodobně došlo k tomu, že jste se přihlásili na jednu kopírku a vzápětí na druhou. Z první kopírky je třeba se odhlásit, nelze totiž pracovat na více strojích současně. Pokud se vám nedaří odhlásit, kontaktujte prosím personál na studovně.

Proč nemohu kopírovat normy?

Zákaz šíření norem je dán zákonem č. 22/1997 Sb. Podrobnější vysvětlení nalezenete na stránkách služby Ptejte se knihovny.

Různé

Mám zařízení využívající Android a nejde mi připojit se k internetu. Proč?

Tuto chybu registrujeme, ale bohužel se jedná o problém na straně Androidu verze 4.1 a vyšší (ostatní operační systémy - Apple či Windows - to nedělají). Důvodem je špatná kompatibilita mezi Androidem a firmwarem nových access pointů (vysílačů wifi) v knihovně od firmy Cisco. Zařízeni se neustále pokouší připojit k wifi, ale nikdy nedostane IP-adresu. Kromě Cisca tento problém ale řeší i dodavatelé jiných značek, takže je problém především na straně Androidu.

V současné době řešíme s dodavatelem nový firmware, který by měl problém vyřešit.

Prozatím doporučujeme zkusit se připojit prostřednictvím sítě eduroam nebo upgradovat verzi Androidu na 4.3 a výše. Jestliže nepomáhá nic z vyjmenovaného, budeme muset počkat na nějaké oficiální vyjádření dodavatele. Omlouváme se za komplikace.

Pokud máte zájem zapůjčit si náš tablet, v zahraničních knihovnách jsou k dispozici k prezenční výpůjčce tablety iPad mini.

Co znamená status RETRO?

Status RETRO se u nás v knihovně používá pro dokumenty, které prošly pouze částečným přepisem do online katalogu a ještě nemají nalepený čárový kód. Tyto dokumenty si můžete objednat, než vám ale budou zapůjčeny, bude jim tento kód nalepen a bude rozhodnuto, zda tento dokument bude možno půjčit domů nebo pouze do studovny.

Proč některé knihy, které bych si chtěl vypůjčit a přečíst v pohodlí pokoje, se půjčují pouze do studovny? Mám tomu rozumět tak, že tyto knihy si můžu přečíst pouze v budově knihovny?

Moravská zemská knihovna má ze zákona povinnost archivovat všechny publikace, které obdrží v rámci povinného výtisku. Tyto dokumenty proto půjčujeme pouze ke studiu v knihovně, abychom předešli případné ztrátě. Knihovna půjčuje domů pouze ty knihy, které nakoupí z vlastních prostředků (knihy s více exempláři, zahraniční literatura).

Proč si nemůžu půjčit domů knihu, kterou máte v knihovně několikrát?

Pokud se jedná o tentýž exemplář, možné to je. Problém nastává u různých vydání jednoho titulu (např. Babička 2008, 2007, 2005, 2004, 2002...). První exemplář každého titulu je dodán v rámci povinného výtisku (viz výše) a nelze ho tedy půjčovat domů.

Proč zamykáte Studovnu rukopisů a starých tisků?

Studovna rukopisů a starých tisků je badateli otevřena po zazvonění na zvonek umístěný vedle dveří. Toto zabezpečení studovny vychází z praxe domácích i zahraničních studoven tohoto zaměření. Důvodem zvýšené ostrahy studovny je skutečnost, že zde čtenáři přichází do styku se vzácnými dokumenty. Ke studiu těchto dokumentů badatelé zároveň vyžadují naprostý klid.

Zpřístupnění novin a časopisů vydaných do 30.6.1965 v MZK

Poslední aktualizace: 28.11.2016, 17:39