Máte-li jakýkoliv další dotaz ohledně používání knihovního systému nebo
dalších služeb naší knihovny, můžete použít následující
formulář pro zadávání dotazů.
Zkuste se také podívat, jestli vám nepomůžou naše návody.
Obsah:
Zapomenutý login (Číslo průkazky nebo přezdívka)
na vufind.mzk.cz / PŘIHLÁŠENÍ zvolte možnost „Neznám číslo / přezdívku“ a postupujte podle instrukcí.
na vufind.mzk.cz / PŘIHLÁŠENÍ zvolte možnost „Neznám heslo“ a postupujte podle instrukcí. Jestliže jste v budově knihovny, můžete se zeptat knihovníků u registračního pultu v přízemí. K předání hesla je zapotřebí předložit občanský průkaz.
Pro jednodušší přihlašování doporučujeme zadat přezdívku, kterou pak můžete používat místo dlouhého čísla průkazu.
Je možné objednat si knihy pomocí webu? Pokud ano, jakým způsobem?
Knihy si lze objednávat v našem online katalogu a to tak, že se nejprve přihlásíte, pak vyhledáte knihu, o kterou máte zájem, a kliknete na odkaz "Objednat ze skladu" u zvoleného exempláře. Po zvolení data platnosti požadavku knihu objednáte kliknutím na tlačítko "OK".
Je možné objednat si knihy e-mailem?
Ne, bohužel knihovna tuto službu neposkytuje.
Mám průkazku registrovanou na instituci (firmu), nikoli na jméno. Co mám zadat místo rodného čísla?
Při registraci v naší knihovně dostala registrující osoba číslo, které je nutné zadat místo čísla rodného. Pokud si jej dotyčná osoba nepamatuje, nebo se zdá, že systém nechce vaši objednávku akceptovat, budete se muset obrátit na naše výpůjční oddělení.
Kdy si můžu vyzvednout knihy objednané přes internet?
Většinu dokumentů si můžete vyzvednout přibližně do hodiny po jejich objednání. Dokumenty umístěné v mimobrněnských depozitářích budou dodány do týdne. Pokud jste při registraci uvedl svůj e-mail, budete touto cestou upozorněn na úspěšné nebo neúspěšné vyřízení vašeho požadavku.
Vzhledem k tomu, že máme v našem fondu 4 miliony knih, není fyzicky možné, abychom je všechny umístily do studoven. Proto je třeba, aby byly některé knížky umístěny ve skladech. Přibližně hodinu trvá, než se váš požadavek dostane k odpovědnému pracovníkovi, který objednanou literaturu vyhledá v našich depozitářích a přichystá ji na vaší poličce. Nejlepším přístupem je objednávat knížky den před příchodem do knihovny - knihy pro vás pak budou nachystány již druhý den ráno. Aby byla publikace ze skladu připravena ještě týž den, je třeba ji v pracovních dnech objednat nejpozději do 18.00. V sobotu sklad neexpeduje.
Kolik knih si mohu celkem vypůjčit?
Celkově si můžete vypůjčit maximálně 40 prezenčních a absenčních knih. Přesné limity výpůjček naleznete zde.
Jak funguje systém výpůjček a rezervací? Jaký je rozdíl mezi objednávkou a rezervací?
Po zadání požadavku na objednání je dokument (pokud není zrovna půjčený) nalezen ve skladu a připraven pro vás na půjčovně, kde si jej můžete vyzvednout, objednávka platí 5 pracovních dní. Pokud byl ale dokument již někomu půjčen, musíte si zadat rezervaci. V tomto případě jsou pro vás důležité dvě věci: doba, do které vaše rezervace platí a pořadí ve frontě čekajících na tuto knihu. Po návratu knihy se totiž prvnímu ve frontě automaticky zašle e-mailem oznámení, že kniha je pro něj připravena k vyzvednutí. Kniha pak je pro tohoto čtenáře připravena 5 pracovních dní na půjčovně. Pokud si ji čtenář v této době nevyzvedne, dostane se na řadu další čtenář ve frontě. Vaše rezervace musí být platná ještě v den odeslání vašeho e-mailu.
Přehled vlastních rezervací a objednávek najdete, po přihlášení, v online katalogu.
V případě, že jsem si rezervoval knihu, která je v současné době vypůjčena, jakým způsobem se dozvím, že je pro mě nachystaná k vyzvednutí?
Oznámení o rezervaci zasíláme na e-mailovou adresu, kterou jste uvedl při registraci.
Jak si můžu změnit (resp. doplnit) e-mailovou adresu, na kterou zasíláte upozornění o rezervovaných knihách?
Po přihlášení do online katalogu v sekci Můj účet > Profil > "Změnit emailovou adresu" nebo osobně na půjčovně.
Jestliže už o rezervaci nemáte zájem, můžete si ji zrušit prostřednictvím svého online účtu. Klikněte na "Rezervace a objednávky", vyberte rezervaci, kterou chcete zrušit a klikněte na tlačítko "smazat vybrané požadavky".
Kolikrát si mohu prodloužit výpůjčku?
Pokud o knihu nemá zájem další čtenář, můžete si její vypůjčení prodloužit. Celkově knihu můžete mít vypůjčenou až po dobu 3 měsíců není-li na ni zadána další rezervace.
Jak si mohu prodloužit výpůjčku?
Výpůjčku si můžete prodloužit prostřednictvím vašeho online účtu. Klikněte na přihlásit v pravém horním rohu (na našem webu) - následně vyplňte své údaje a jakmile budete přihlášeni, klikněte na tlačítko "Můj účet" a ocitnete se na stránce kde si můžete prodloužit jednu nebo více svých výpůjček. Více informací naleznete zde.
Nejde mi prodloužit výpůjčka. Proč?
Pravděpodobně již máte překročenou maximální výpůjční lhůtu (v tom případě je nutno knihy donést do knihovny) nebo má dílo rezervované jiný uživatel. Případně můžete mít prošlou registraci (možnost prodlužování systém zablokuje, pokud do konce platnosti registrace zbývá méně než jeden měsíc) nebo neuhrazený poplatek. Zkontrolujte si stav vašeho účtu, případné poplatky lze uhradit také online. Registraci si můžete také prodloužit online - poté se možnost prodlužování opět odblokuje.
Jaká je minimální částka, kterou musím mít na účtu, abych mohl tisknout a kopírovat?
Minimální hranice je 16 Kč. Pod ní už systém neumožní kopírování.
Kde přesně mi může být vyplacen zpět zůstatek v případě, že nechci prodlužovat registraci?
Nabití i vybití MyQ účtu je možné provést na půjčovně.
Mám nabitou kartu, ale kopírka mi přesto ukazuje kredit 0 Kč
Pravděpodobně došlo k tomu, že jste se přihlásili na jednu kopírku a vzápětí na druhou. Z první kopírky je třeba se odhlásit, nelze totiž pracovat na více strojích současně. Pokud se vám nedaří odhlásit, kontaktujte prosím personál na studovně.
Zákaz šíření norem je dán zákonem č. 22/1997 Sb. Podrobnější vysvětlení nalezenete na stránkách služby Ptejte se knihovny.
Proč si musím odkládat v šatně?
Takovýto přístup je běžnou praxí v knihovnách podobného typu u nás i v zahraničí. Hlavním důvodem je především ochrana jedinečného konzervačního fondu. Dalšími důvody jsou pak ohleduplnost (zabírání více míst) a snaha zamezit ničení/špinění nábytku, zejména potahů židlí.
Co znamenají statusy RETRO a "vazba začala"?
Status RETRO se u nás v knihovně používá pro dokumenty, které prošly pouze částečným přepisem do online katalogu a ještě nemají nalepený čárový kód. Tyto dokumenty si můžete objednat, než vám ale budou zapůjčeny, bude jim tento kód nalepen a bude rozhodnuto, zda tento dokument bude možno půjčit domů nebo pouze do studovny.
Status "vazba začala" znamená, že se jednotka nachází v knihařské dílně, kde dochází např. k opravám uvolněných vazeb či svazování periodik do větších celků. V tomto stavu se jednotky nacházejí zpravidla 14 dnů.
Proč některé knihy, které bych si chtěl vypůjčit a přečíst v pohodlí pokoje, se půjčují pouze do studovny? Mám tomu rozumět tak, že tyto knihy si můžu přečíst pouze v budově knihovny?
Moravská zemská knihovna má ze zákona povinnost archivovat všechny publikace, které obdrží v rámci povinného výtisku. Tyto dokumenty proto půjčujeme pouze ke studiu v knihovně, abychom předešli případné ztrátě. Knihovna půjčuje domů pouze ty knihy, které nakoupí z vlastních prostředků (knihy s více exempláři, zahraniční literatura).
Proč si nemůžu půjčit domů knihu, kterou máte v knihovně několikrát?
Pokud se jedná o tentýž exemplář, možné to je. Problém nastává u různých vydání jednoho titulu (např. Babička 2008, 2007, 2005, 2004, 2002...). První exemplář každého titulu je dodán v rámci povinného výtisku (viz výše) a nelze ho tedy půjčovat domů.
Proč zamykáte Studovnu rukopisů a starých tisků?
Studovna rukopisů a starých tisků je badateli otevřena po zazvonění na zvonek umístěný vedle dveří. Toto zabezpečení studovny vychází z praxe domácích i zahraničních studoven tohoto zaměření. Důvodem zvýšené ostrahy studovny je skutečnost, že zde čtenáři přichází do styku se vzácnými dokumenty. Ke studiu těchto dokumentů badatelé zároveň vyžadují naprostý klid.
Meziknihovní výpůjční služby pro čtenáře
Meziknihovní výpůjční služby pro knihovny
Kdo může o meziknihovní službu požádat?
Kterákoli knihovna na území ČR.
Jakým způsobem je možné objednávku
uskutečnit?
1. on-line přímo z katalogu Moravské
zemské knihovny
(přístupová hesla pošleme po vyplnění Dohody o elektronickém objednávání)
2. prostřednictvím souborného katalogu
3. prostřednictvím Virtuální Polytechnické Knihovny
(VPK)
4. zasláním emailu na adresu: Michaela.Svobodova@mzk.cz
Objednávkový formulář na našem webu NENÍ určen pro objednávání z fondu MZK.
Lze půjčit kteroukoli knihu?
Meziknihovní službou zasíláme pouze knihy, které v katalogu mají status
"měsíc".
Lze půjčit periodika?
Nikoli. Jednotlivá čísla ani svázané ročníky periodik absenčně nepůjčujeme.
Můžeme Vám ale dohledat a zhotovit kopii článku (kapitoly z knihy).
Je meziknihovní služba placená?
Nikoli.
Poštovné za zasílání knih neúčtujeme.
Pouze za kopie článků účtujeme 2 Kč za stranu A4.
Je možné výpůjčku prodloužit?
Pokud má knihovna s Moravskou zemskou knihovnou uzavřenou Dohodu
o elektronickém objednávání a tedy má přístupová hesla do katalogu, mohou knihovníci/knihovnice sledovat
čtenářský účet své knihovny a sami si výpůjčky prodlužovat. Jinak mohou o
prodloužení požádat e-mailem na adresu: Michaela.Svobodova@mzk.cz
Výpůjčku je možné prodlužit v případě, že na ni není zadána rezervace, a to
maximálně 2x.
Jak dlouho trvá vyřízení požadavku?
Objednané knihy posíláme 2. -3. den po obdržení žádanky.
Je možné knihu (kopii) poslat přímo
žádajícímu čtenáři?
Nikoli, naším partnerem je vždy knihovna/instituce. Ta o výpůjčku žádá a odpovídá za řádnou evidenci a také za vrácení knihy.
Mezinárodní meziknihovní výpůjční služby pro knihovny
Potřebujeme pro našeho čtenáře/čtenářku vypůjčit knihu ze zahraničí, co pro to máme udělat?
Máte-li s námi Dohodu o elektronickém objednávání a přístupová hesla, stačí
vyplnit webový formulář, který je součástí online katalogu:
Výpůjční lhůta bývá cca 3 týdny - termín vrácení je nutné akceptovat a nelze jej prodloužit.
Termíny dodání bývají 1-3 týdny – pozor: nutno připočíst čas na dodání od České pošty od nás k Vám.
Poplatek za mezinárodní meziknihovní výpůjční službu Vám bude fakturován dle ceníku – prosíme tedy také o dodání Vašich fakturačních údajů na maria.manouskova@mzk.cz
S případnými otázkami se obracejte na maria.manouskova@mzk.cz
Poslední aktualizace: 14.08.2024, 12:07