FAQ / často kladené otázky

Máte-li jakýkoliv další dotaz ohledně používání knihovního systému nebo dalších služeb naší knihovny, můžete použít následující formulář pro zadávání dotazů.
Zkuste se také podívat, jestli vám nepomůžou naše návody.

Obsah:

Přihlašování

Zapomenutý login (Číslo průkazky nebo přezdívka)

na vufind.mzk.cz / PŘIHLÁŠENÍ zvolte možnost „Neznám číslo / přezdívku“ a postupujte podle instrukcí.

Zapomenuté heslo

na vufind.mzk.cz / PŘIHLÁŠENÍ zvolte možnost „Neznám heslo“ a postupujte podle instrukcí. Jestliže jste v budově knihovny, můžete se zeptat knihovníků u registračního pultu v přízemí. K předání hesla je zapotřebí předložit občasnký průkaz.

Změnit / upravit přezdívku

Pro jednodušší přihlašování doporučujeme zadat přezdívku, kterou pak můžete používat místo dlouhého čísla průkazu.

 

Objednávání

Je možné objednat si knihy pomocí webu? Pokud ano, jakým způsobem?

Knihy si lze objednávat v našem online katalogu a to tak, že se nejprve přihlásíte, pak vyhledáte knihu, o kterou máte zájem, a kliknete na odkaz "Objednat ze skladu" u zvoleného exempláře. Po zvolení data platnosti požadavku knihu objednáte kliknutím na tlačítko "OK".

Je možné objednat si knihy e-mailem?

Ne, bohužel knihovna tuto službu neposkytuje.

Mám průkazku registrovanou na instituci (firmu), nikoli na jméno. Co mám zadat místo rodného čísla?

Při registraci v naší knihovně dostala registrující osoba číslo, které je nutné zadat místo čísla rodného. Pokud si jej dotyčná osoba nepamatuje, nebo se zdá, že systém nechce vaši objednávku akceptovat, budete se muset obrátit na naše výpůjční oddělení.

Kdy si můžu vyzvednout knihy objednané přes internet?

Většinu dokumentů si můžete vyzvednout přibližně do hodiny po jejich objednání. Dokumenty umístěné v mimobrněnských depozitářích budou dodány do týdne. Pokud jste při registraci uvedl svůj e-mail, budete touto cestou upozorněn na úspěšné nebo neúspěšné vyřízení vašeho požadavku.

Proč musím hodinu čekat?

Vzhledem k tomu, že máme v našem fondu 4 miliony knih, není fyzicky možné, abychom je všechny umístily do studoven. Proto je třeba, aby byly některé knížky umístěny ve skladech. Přibližně hodinu trvá, než se váš požadavek dostane k odpovědnému pracovníkovi, který objednanou literaturu vyhledá v našich depozitářích a přichystá ji na vaší poličce. Nejlepším přístupem je objednávat knížky den před příchodem do knihovny - knihy pro vás pak budou nachystány již druhý den ráno. Aby byla publikace ze skladu připravena ještě týž den, je třeba ji v pracovních dnech objednat nejpozději do 18.00. V sobotu sklad neexpeduje.

Kolik knih si mohu celkem vypůjčit?

Celkově si můžete vypůjčit maximálně 40 prezenčních a absenčních knih. Přesné limity výpůjček naleznete zde.

 

Rezervace

Jak funguje systém výpůjček a rezervací? Jaký je rozdíl mezi objednávkou a rezervací?

Po zadání požadavku na objednání je dokument (pokud není zrovna půjčený) nalezen ve skladu a připraven pro vás na půjčovně, kde si jej můžete vyzvednout, objednávka platí 5 pracovních dní. Pokud byl ale dokument již někomu půjčen, musíte si zadat rezervaci. V tomto případě jsou pro vás důležité dvě věci: doba, do které vaše rezervace platí a pořadí ve frontě čekajících na tuto knihu. Po návratu knihy se totiž prvnímu ve frontě automaticky zašle e-mailem oznámení, že kniha je pro něj připravena k vyzvednutí. Kniha pak je pro tohoto čtenáře připravena 5 pracovních dní na půjčovně. Pokud si ji čtenář v této době nevyzvedne, dostane se na řadu další čtenář ve frontě. Vaše rezervace musí být platná ještě v den odeslání vašeho e-mailu.

Přehled vlastních rezervací a objednávek najdete, po přihlášení, v online katalogu.

V případě, že jsem si rezervoval knihu, která je v současné době vypůjčena, jakým způsobem se dozvím, že je pro mě nachystaná k vyzvednutí?

Oznámení o rezervaci zasíláme na e-mailovou adresu, kterou jste uvedl při registraci.

Jak si můžu změnit (resp. doplnit) e-mailovou adresu, na kterou zasíláte upozornění o rezervovaných knihách?

Po přihlášení do online katalogu v sekci Můj účet > Profil > "Změnit emailovou adresu" nebo osobně na půjčovně.

Jak si můžu zrušit rezervaci?

Jestliže už o rezervaci nemáte zájem, můžete si ji zrušit prostřednictvím svého online účtu. Klikněte na "Rezervace a objednávky", vyberte rezervaci, kterou chcete zrušit a klikněte na tlačítko "smazat vybrané požadavky".

 

Prodlužování

Kolikrát si mohu prodloužit výpůjčku?

Pokud o knihu nemá zájem další čtenář, můžete si její vypůjčení prodloužit. Celkově knihu můžete mít vypůjčenou až po dobu 3 měsíců není-li na ni zadána další rezervace.

Jak si mohu prodloužit výpůjčku?

Výpůjčku si můžete prodloužit prostřednictvím vašeho online účtu. Klikněte na přihlásit v pravém horním rohu (na našem webu) - následně vyplňte své údaje a jakmile budete přihlášeni, klikněte na tlačítko "Můj účet" a ocitnete se na stránce kde si můžete prodloužit jednu nebo více svých výpůjček. Více informací naleznete zde.

Nejde mi prodloužit výpůjčka. Proč?

Pravděpodobně již máte překročenou maximální výpůjční lhůtu (v tom případě je nutno knihy donést do knihovny) nebo má dílo rezervované jiný uživatel. Případně můžete mít prošlou registraci nebo neuhrazený poplatek. Zkontrolujte si stav vašeho účtu, případné poplatky lze uhradit také online.

 

Tisk a kopírování

Jaká je minimální částka, kterou musím mít na účtu, abych mohl tisknout a kopírovat?

Minimální hranice je 16 Kč. Pod ní už systém neumožní kopírování.

Kde přesně mi může být vyplacen zpět zůstatek v případě, že nechci prodlužovat registraci?

Nabití i vybití MyQ účtu je možné provést na půjčovně.

Mám nabitou kartu, ale kopírka mi přesto ukazuje kredit 0 Kč

Pravděpodobně došlo k tomu, že jste se přihlásili na jednu kopírku a vzápětí na druhou. Z první kopírky je třeba se odhlásit, nelze totiž pracovat na více strojích současně. Pokud se vám nedaří odhlásit, kontaktujte prosím personál na studovně.

Proč nemohu kopírovat normy?

Zákaz šíření norem je dán zákonem č. 22/1997 Sb. Podrobnější vysvětlení nalezenete na stránkách služby Ptejte se knihovny.

Různé

Proč si musím odkládat v šatně?

Takovýto přístup je běžnou praxí v knihovnách podobného typu u nás i v zahraničí. Hlavním důvodem je především ochrana jedinečného konzervačního fondu. Dalšími důvody jsou pak ohleduplnost (zabírání více míst) a snaha zamezit ničení/špinění nábytku, zejména potahů židlí.

Co znamenají statusy RETRO a "vazba začala"?

Status RETRO se u nás v knihovně používá pro dokumenty, které prošly pouze částečným přepisem do online katalogu a ještě nemají nalepený čárový kód. Tyto dokumenty si můžete objednat, než vám ale budou zapůjčeny, bude jim tento kód nalepen a bude rozhodnuto, zda tento dokument bude možno půjčit domů nebo pouze do studovny.
Status "vazba začala" znamená, že se jednotka nachází v knihařské dílně, kde dochází např. k opravám uvolněných vazeb či svazování periodik do větších celků. V tomto stavu se jednotky nacházejí zpravidla 14 dnů. 

Proč některé knihy, které bych si chtěl vypůjčit a přečíst v pohodlí pokoje, se půjčují pouze do studovny? Mám tomu rozumět tak, že tyto knihy si můžu přečíst pouze v budově knihovny?

Moravská zemská knihovna má ze zákona povinnost archivovat všechny publikace, které obdrží v rámci povinného výtisku. Tyto dokumenty proto půjčujeme pouze ke studiu v knihovně, abychom předešli případné ztrátě. Knihovna půjčuje domů pouze ty knihy, které nakoupí z vlastních prostředků (knihy s více exempláři, zahraniční literatura).

Proč si nemůžu půjčit domů knihu, kterou máte v knihovně několikrát?

Pokud se jedná o tentýž exemplář, možné to je. Problém nastává u různých vydání jednoho titulu (např. Babička 2008, 2007, 2005, 2004, 2002...). První exemplář každého titulu je dodán v rámci povinného výtisku (viz výše) a nelze ho tedy půjčovat domů.

Proč zamykáte Studovnu rukopisů a starých tisků?

Studovna rukopisů a starých tisků je badateli otevřena po zazvonění na zvonek umístěný vedle dveří. Toto zabezpečení studovny vychází z praxe domácích i zahraničních studoven tohoto zaměření. Důvodem zvýšené ostrahy studovny je skutečnost, že zde čtenáři přichází do styku se vzácnými dokumenty. Ke studiu těchto dokumentů badatelé zároveň vyžadují naprostý klid.

Meziknihovní výpůjční služby pro čtenáře

  • Kdo může využít Meziknihovní výpůjční službu?
    Každý, kdo vlastní platný čtenářský průkaz MZK. 
  • Nenašel/nenašla jsem knihu ve vašem katalogu, seženete mi ji z jiné knihovny?
    Ano, stačí vyplnit webový formulář
  • Potřebuji článek ze sborníku, který v knihovně nemáte. Jaký formulář mám vyplnit?
    Po přihlášení do katalogu zvolte -> zadání požadavku na meziknihovní výpůjčku knihy -> Nový požadavek na knihu. Ve formuláři pak dole vyplňte požadované údaje v části začínající:
    Informace pro provedení kopie - zadáte-li informace o kapitole, článku nebo části, půjčující knihovna bude moci dodat kopii.
  • Knihu máte, ale je právě vypůjčená, seženete mi ji z jiné knihovny?
    Bohužel ne. Můžete si ji zarezervovat. Pokud knihu sami vlastníme, nemůžeme ji žádat odjinud. Výjimkou jsou dlouhodobé výpůjčky a nedostupné svazky.
  • Knihu máte, ale je dostupná jen prezenčně, seženete mi ji z jiné knihovny?
    Bohužel ne. Máte možnost využít kopírky a skenery ve studovnách, viz mzk.cz/tisk a mzk.cz/faq#tisk.
  • Jak si můžu objednat něco z jiné knihovny?
    Vyplňte si prosím webový formulář, který najdete po přihlášení do katalogu
  1. Katalog MZK (VuFind)
  2. přihlaste se
  3. vyberte odkaz Můj účet v pravém horním rohu
  4. vyberte si možnost Meziknihovní výpůjční služba v pravém sloupci
  5. zvolte zadání požadavku na meziknihovní výpůjčku knihy či článku
  6. To, že Vám systém objednávku přijal, uvidíte pod "Vaše požadavky na meziknihovní výpůjční službu"
  • Jak dlouho trvá dodání?
    Kopie článku 1 hodina až 3 týdny.
    Výpůjčka knihy cca 2-4 týdny (v závislosti na dodávající knihovně a jejím způsobu dodání, svazky mohou být také deponovány v depozitářích). 
  • Na jak dlouho si knihu budu moci vypůjčit?
    Výpůjční lhůtu si určuje dodavatelská, půjčující knihovna a většinou je 3-4 týdny.
  • Jak se dozvím, že už kniha dorazila?
    Dostanete od knihovnice osobní email, ve kterém Vám bude sděleno, co a kde si máte vyzvednout, jaká je výpůjční lhůta, kolik to bude stát.
  • Kde si meziknihovní výpůjčku můžu vyzvednout?
    V 1. patře v čase provozní doby = Po, Út, St, Pá: 8:30-16:30, Čt: 8:30-19:00 (otevírací doba knihovny)
  • Kolik to bude stát?
    Viz ceník. Lze platit hotově, kartou, fakturou.
  • Mohou se meziknihovní výpůjčky prodlužovat?
    Mezinárodní výpůjčky nelze prodloužit.
    Výpůjčky z knihoven ČR lze prodloužit, stačí dát vědět emailem mvs@mzk.cz nebo telefonem 541 646 175.
  • Kde mohu knihu vrátit?
    Tam, kde Vám byly vydány – v oddělení Meziknihovních výpůjčních služeb v čase provozní doby = Po, Út, St, Pá: 8:30-16:30, Čt: 8:30-19:00 (otevírací doba knihovny)
    V žádném případě je nevhazujte do biblioboxu !!

Meziknihovní výpůjční služby pro knihovny

Kdo může o meziknihovní službu požádat?
Kterákoli knihovna na území ČR.

Jakým způsobem je možné objednávku uskutečnit?
1.  on-line přímo z katalogu Moravské zemské knihovny
   (přístupová hesla pošleme po vyplnění Dohody o elektronickém objednávání)
2.  prostřednictvím souborného katalogu

3.  prostřednictvím Virtuální Polytechnické Knihovny (VPK) 
4.  zasláním emailu na adresu:  Michaela.Svobodova@mzk.cz
Objednávkový formulář na našem webu NENÍ určen pro objednávání z fondu MZK. 

Lze půjčit kteroukoli knihu?
Meziknihovní službou zasíláme pouze knihy, které v katalogu mají status "měsíc".

Lze půjčit periodika?
Nikoli. Jednotlivá čísla ani svázané ročníky periodik absenčně nepůjčujeme.
Můžeme Vám ale dohledat a zhotovit kopii článku (kapitoly z knihy).

Je meziknihovní služba placená?
Nikoli. Poštovné za zasílání knih neúčtujeme.
Pouze za kopie článků účtujeme 2 Kč za stranu A4.


Je možné výpůjčku prodloužit?
Pokud má knihovna s Moravskou zemskou knihovnou uzavřenou Dohodu o elektronickém objednávání a tedy má přístupová hesla do katalogu, mohou knihovníci/knihovnice sledovat čtenářský účet své knihovny a sami si výpůjčky prodlužovat. Jinak mohou o prodloužení požádat e-mailem na adresu: Michaela.Svobodova@mzk.cz
Výpůjčku je možné prodlužit v případě, že na ni není zadána rezervace, a to maximálně 2x.

Jak dlouho trvá vyřízení požadavku?
Objednané knihy posíláme 2. -3. den po obdržení žádanky.

Je možné knihu (kopii) poslat přímo žádajícímu čtenáři?
Nikoli, naším partnerem je vždy knihovna/instituce. Ta o výpůjčku žádá a odpovídá za řádnou evidenci a také za vrácení knihy.

Mezinárodní meziknihovní výpůjční služby pro knihovny

Potřebujeme pro našeho čtenáře/čtenářku vypůjčit knihu ze zahraničí, co pro to máme udělat?

Máte-li s námi Dohodu o elektronickém objednávání a přístupová hesla, stačí

vyplnit webový formulář, který je součástí online katalogu:

  1. Katalog MZK (VuFind)
  2. přihlaste se
  3. vyberte odkaz Můj účet v pravém horním rohu
  4. vyberte si možnost Meziknihovní výpůjční služba v pravém sloupci
  5. zvolte zadání požadavku na meziknihovní výpůjčku knihy či článku
  6. v kolonce Typ požadavku klikněte na mám zájem o dokument z Evropy 300,-Kč nebo mám zájem o dokument z GB i ze zámoří 600,-Kč. V případě, že požadujete kopii článku, klikněte na Uhradím 100-200,- Kč dle rozsahu dodané kopie článku-mám zájem o kopii ze zahraničí
  7. To, že Vám systém objednávku přijal, uvidíte pod "Vaše požadavky na meziknihovní výpůjční službu"

Výpůjční lhůta bývá cca 3 týdny - termín vrácení je nutné akceptovat a nelze jej prodloužit.

Termíny dodání bývají 1-3 týdny – pozor: nutno připočíst čas na dodání od České pošty od nás k Vám.

Poplatek za mezinárodní meziknihovní výpůjční službu Vám bude fakturován dle ceníku – prosíme tedy také o dodání Vašich fakturačních údajů na maria.manouskova@mzk.cz

S případnými otázkami se obracejte na maria.manouskova@mzk.cz

Zpřístupnění novin a časopisů vydaných do 30.6.1965 v MZK

Poslední aktualizace: 05.06.2018, 10:17