Často kladené dotazy k Národní digitální knihovně pro studenty VŠ

 

1. Co je Národní digitální knihovna pro studenty VŠ?

Na základě dohody mezi Národní knihovnou ČR a DILIA, z.s. a OOA-S byly pro pedagogy a studenty vysokých škol a pro vědecké pracovníky a členy oficiálně uznaných výzkumných organizací (instituce vedené jako VVI) po dobu koronavirové krize zpřístupněny všechny digitalizované tituly z fondů Národní knihovny ČR (NK ČR) a Moravské zemské knihovny (MZK). V MZK je tak zpřístupněno více než 233.000 titulů monografií, periodik a dalších typů dokumentů, a to včetně dokumentů, které jsou běžně dostupné pouze na počítačích v budově knihovny. Do Národní digitální knihovna pro studenty VŠ mají přístup i registrovaní uživatelé MZK a NK. Z důvodu eliminace šíření nelegálních kopií bylo přistoupeno k omezení, kdy není možné digitalizáty stahovat nebo tisknout. Podrobné podmínky zpřístupnění naleznete zde.

Aplikace Národní digitální knihovna pro studenty VŠ je přístupná prostřednictvím následujících adres:

Národní digitální knihovna pro studenty VŠ - přístup prostřednictvím MZK



2. Jaký je rozdíl mezi portálem https://protiviru.knihovny.cz/ a Národní digitální knihovnou pro studenty VŠ?

Portál https://protiviru.knihovny.cz/ slouží jako rozcestník, který odkazuje na různé elektronické zdroje, které lze zdarma a legálně číst, sledovat nebo poslouchat. Elektronické zdroje jsou rozdělené do kategorií dle věku.

Národní digitální knihovna pro studenty VŠ je zvláštní digitální knihovna, kde jsou dočasně dostupné volné i autorsky chráněné digitální dokumenty, které patří MZK a NK ČR.



3. Je nějaký rozdíl v obsahu Národní digitální knihovny pro studenty VŠ, pokud do aplikace vstupuji prostřednictvím MZK a NK ČR?

Do Národní digitální knihovny pro studenty VŠ můžete vstoupit prostřednictvím MZK nebo NK ČR. Obsah digitálních knihoven NK ČR a MZK je z velké části stejný díky dřívějšímu společnému projektu Národní digitální knihovna. Nicméně obě knihovny do svých digitálních knihoven nezávisle na sobě doplňují i další tituly, které jsou výsledkem vlastní digitalizace. Jsou tak dokumenty, které najdete shodně v obou digitálních knihovnách, ale také tituly, které objevíte pouze v digitální knihovně MZK nebo jen v digitální knihovně NK ČR.



4. Jak se přihlásit do aplikace Národní digitální knihovna pro studenty VŠ?

Přihlásit se lze přes:

  1. eduID,
  2. propojené identity

1. Přihlášení prostřednictvím eduID

Pokud jste členem (studentem, zaměstnancem) instituce zapojené do eduID, můžete se do Národní digitální knihovny pro studenty VŠ přihlásit prostřednictvím Vašich přihlašovacích údajů, které používáte k autentizaci ve Vaší instituci (např. přihlašovací údaje do informačního systému nebo do knihovního katalogu). Seznam institucí zapojených do eduID je dostupný zde.

Postup přihlášení:

  • klikněte na tlačítko  na úvodní stránce,
  • vyhledejte svoji instituci (můžete použít vyhledávací pole),

  • po výběru instituce budete přesměrování na stránku s přihlašováním,

  • přihlaste se údaji, které používáte v rámci své instituce;
  • pokud se po kliknutí na tlačítko Přihlásit eduID zobrazí pouze prázdný seznam, stačí stránku obnovit klávesou F5 nebo příslušnou ikonou prohlížeče.

2. Přihlášení prostřednictvím propojených identit

Některé vysoké školy a výzkumné organizace nejsou zapojeny do eduID. Tyto instituce si musí zřídit přístup přes propojené identity. Zřízení přístupu zajišťuje administrátor identit v dané instituci a členům instituce by měl zaslat odkaz, přes který je možné se přihlásit. Pokud jste se nespojili s Vaším administrátorem a nejste dohodnutí na Vaší sociální identitě, přihlašování přes Facebook a další sociální sítě Vám fungovat nebude. Seznam institucí, které si již zřídily přístup či které si přístup domlouvají, je zde.

  • Na listu “VS a VVI - Socialni identity” jsou uvedeny jednotlivé instituce a jsou u nich tyto tři stavy:
    • ověřeno = administrátor dané instituce potvrdil, že přístup prostřednictvím propojených identit je funkční;
    • zřízeno = probíhá příprava přístupu; pokud jste již obdrželi pokyny a přístup nefunguje, obraťte se na administrátora ve své instituci;
    • zřizuje se = přístupy jsou v iniciální fázi, vyčkejte, dokud nedostanete pokyny od administrátora své instituce, relevantní uživatelé budou notifikováni.

Pokud je Vaše instituce na seznamu povolených organizací a Vám nepřišel odkaz, kontaktujte svého administrátora identit.

Pokud jste svou instituci v seznamu nenalezli, obraťte se na své studijní oddělení, knihovnu či administrátora identit ve své instituci a zároveň na kpristup-vs@nkp.cz

Potvrzení Vaší identity ze strany administrátora identit ve Vaší instituci:

  • Váš administrátor identit Vám zaslal e-mailem s odkazem;
  • prostřednictvím zaslaného odkazu jste propojili svou sociální identitu s Vaší organizací;
  • administrátor identit ve Vaší organizaci potvrdil Vaši žádost;
  • po potvrzení akceptace Vaším administrátorem je nutné vyčkat ještě cca 15 minut, aby se údaje dostaly do všech potřebných systémů;
  • po uplynutí této lhůty se již můžete přihlásit.

Postup přihlášení:

  • klikněte na tlačítko  na úvodní stránce
  • z nabídky vyberte tu sociální identitu (Facebook, Github, Google, LinkedIN, ORCID), kterou máte nyní propojenou se svou organizací;
  • přihlaste se pomocí účtu z příslušné sociální sítě;
  • pokud se po kliknutí na tlačítko Přihlásit se propojenými identitami zobrazí pouze prázdný seznam, stačí stránku obnovit klávesou F5 nebo příslušnou ikonou prohlížeče;
  • akceptujte Atributy pro službu Digitální knihovna Kramerius.



5. Nedaří se mi přihlášení.

Důvodů, proč se Vám přihlášení nezdařilo, může být více:

  • chybně zadané přihlašovací jméno a heslo;
  • skončila platnost Vaší registrace v dané instituci;
  • s Vaším účtem jsou spojeny nějaké přestupky (neuhrazené poplatky, překročené lhůty pro vrácení vypůjčených dokumentů), které brání úspěšnému přihlášení;
  • Vaše registrace v dané instituci je platná a nejsou s ní spojeny žádné přestupky, ale zároveň Vás Vaše instituce neeviduje jako studenta či pedagoga (např. jste již v pozici absolventa konkrétní vysoké školy či máte např. přerušené studium, přístup jednotlivých univerzit se nicméně může lišit).

V prvním kroku vždy zkontrolujte, zda používáte aktuální přihlašovací jméno a heslo. Ověřte si také, jestli jste při psaní uživatelského jména a hesla správně zadali např. malá/velká písmena, číslice, speciální znaky, které ve svém přihlašovacím jménu a heslu používáte. Také se podívejte, zda nemáte omylem zapnutou anglickou klávesnici nebo vypnutou klávesnici numerickou.

Pokud jste si jisti, že se přihlašujete správnými údaji a problém může být někde jinde, např. v platnosti registrace či přestupcích spojených s Vaším účtem, obraťte se na svou instituci a požádejte ji o ověření stavu Vašeho čtenářského účtu.

Může se stát, že se Vám zobrazí tato chybová hláška:

Znamená to, že ve své instituci máte platnou registraci bez dalších přestupků, ale zároveň Vás Vaše instituce neeviduje jako studenta či pedagoga. Např. pokud se hlásíte účtem konkrétní vysoké školy, která Vás eviduje jako svého absolventa, ale v současné době na ní nepůsobíte ani jako pedagog, ani jako student.

Pokud se chcete zkusit přihlásit jinou identitou, klikněte na tlačítko Přihlásit.



6. Aplikace Národní digitální knihovna pro studenty VŠ se mi dlouho načítá.

V případě, že při práci s Národní digitální knihovnou pro studenty VŠ narazíte na technické problémy, doporučujeme vyzkoušet následující kroky :

  1. Obecně platí, že vzhledem k enormnímu počtu uživatelů může docházet k celkovému zpomalení systému a jeho delší odezvě. Zkuste vždy nejprve chvíli vyčkat nebo vyzkoušejte druhou instanci této aplikace. Tj. pokud jste do Národní digitální knihovny pro studenty VŠ aktuálně vstoupili např. prostřednictvím MZK, zkuste aplikaci využít prostřednictvím druhého přístupového bodu, tj. NK ČR. I zde se přihlaste přístupovými údaji své instituce a najděte požadovaný dokument. Stejně tak, pokud jste primárně do aplikace vstoupili přes NK ČR a aplikace nereaguje, vyzkoušejte přístup prostřednictvím MZK.
  2. Pokud stránka, kterou chcete zobrazit, neodpovídá déle než 10 sekund, obnovte ji klávesou F5 nebo příslušnou ikonou v prohlížeči, který používáte. Obnovení stačí provést jednou, není nutné ho opakovat s odstupem několika málo sekund.
  3. Jestliže se Vám zdá, že se systém nechová standardně či tak, jak byste očekávali, vymažte cache používaného prohlížeče (Chrome, Firefox, Edge, Safari - Mac, Safari - mobilní zařízení).

Pokud ani jeden z výše popsaných kroků nepomohl a Národní digitální knihovna pro studenty VŠ se Vám stále načítá extrémně dlouho, kontaktujte uživatelskou podporu. V tomto kroku je vždy nutné rozlišit, zda jste do Národní digitální knihovny pro studenty VŠ vstoupili přes MZK nebo NK ČR a podle toho oslovit příslušnou knihovnu:

Upozorňujeme, že IP adresám, z nichž dochází ke strojovému vytěžování aplikace Národní digitální knihovny pro studenty VŠ, hrozí dočasné či přímo trvalé zablokování. Tento způsob “využívání“ aplikace nepovažujeme - a to obzvlášť v současné situaci - za seriózní vůči držitelům práv ani vůči ostatním zájemcům o přístup k digitalizovaným dokumentům.



7. Proč mi nejde dokumenty stahovat a tisknout?

Možnost tisku a stahování pdf je v této aplikaci zablokovaná u všech dokumentů bez rozdílu.

U dokumentů, které jsou již volné, můžete funkci tisku a stažení pdf využít v Digitální knihovně MZK a Digitální knihovně Kramerius 5 NK ČR.



8. Jste vydavatel a přejete si upravit přístup k digitálním kopiím svých knih?

Kontaktujte nás na e-mailu kdila-vs@nkp.cz

Poslední aktualizace: 17.04.2020, 13:50