Nejčastější otázky a odpovědi k uzavření knihovny

Ještě před uzavřením jsem si objednal/la knihy na absenční výpůjčku, není možné se nějak individuálně domluvit na jejich vyzvednutí?

Nikoliv, knihovna je uzavřena bez výjimky.

Mám půjčenou knihu, které vypršela/vyprší výpůjční doba v čase uzavření, co mám dělat, abych nemusel platit pokutu?

Od uzavření 11. 3. pokuty nenarůstají ani nevznikají nové. Všechny výpůjčky budou prodlouženy o dobu zavření knihovny automaticky. Knihy tedy bude možné bez obav vrátit až po otevření knihovny. K dispozici je sice bibliobox před knihovnou, jehož prostřednictvím lze knihy vracet, ale opravdu není nutné jej využívat. Pamatujte na doporučení zdravotníků – omezte svůj pobyt venku na minimum.

Ještě před rozhodnutím o uzavření jsem měl/měla na účtu pokutu, bude mi tato odpuštěna?

Od 11. 3. kvůli uzavření knihovny přestávají pokuty narůstat. Pokutu, které měl uživatel na účtu ještě před uzavřením, ale MZK neodpouští. Lze ji uhradit online (návod na zaplacení pokuty online naleznete zde), ale až několik dní po vrácení knih prostřednictvím biblioboxu. Jinak lze zaplatit hotově či kartou u výpůjčního pultu až po otevření knihovny.

Uvolní MZK digitalizovaná díla, která jsou přístupná jen z budovy MZK?

Národní knihovna ČR ve spolupráci s Moravskou zemskou knihovnou a na základě dohody s Dilií, Ochrannou organizací autorskou a Svazem českých knihkupců a nakladatelů dočasně zpřístupnila tyto digitalizované fondy studentům a pedagogům VŠ. Přístup k nim získáte například prostřednictvím webového průvodce https://protiviru.knihovny.cz

Akutně potřebuji pro práci jednu knihu, dal jsem v katalogu návrh k její digitalizaci – jak dlouho tato digitalizace trvá?

MZK vyřizuje požadavky k digitalizaci dle pořadí, jak přicházejí. Digitalizuje dle vlastních plánů a projektů. V současnosti ale je digitalizace v MZK vzhledem k probíhajícím karanténním opatřením utlumena. Termíny digitalizace dle návrhu čtenářů jsou tedy spíše v řádu několika týdnů.

Jak se opatření dotýkají fungování meziknihovní výpůjční služby?

Tuzemská i mezinárodní meziknihovní výpůjční služba pro registrované čtenáře je částečně v provozu. Knihy i kopie článků z fondů jiných českých i zahraničních knihoven lze stále objednávat prostřednictvím příslušných formulářů, osobní výdej byl však až do odvolání přerušen. Výdej i vrácení již dříve takto půjčených knih bude možné až po znovuotevření knihovny. Výpůjční doba bude automaticky prodloužena. Meziknihovní výpůjční služba pro ostatní knihovny je plně v provozu. Více informací zde.

Potřebuji pouze krátkou citaci z konkrétního článku, nemůžete mi ho vyhledat a poslat kopii mailem?

Bohužel takový postup nám neumožňuje autorský zákon. Kopie mailem nelze posílat, ale pokud hledáte pouze konkrétní informaci, můžete využít služby Ptejte se knihovny.cz

Jaké mám nyní možnosti dostat se k informacím, které potřebuji, když je knihovna zavřená?

Registrovaní čtenáři mají možnost z pohodlí domova využívat některé elektronické informační zdroje, jako jsou například databáze s plnotextovými verzemi článků z časopisů z různých vědeckých oborů. K dispozici je i řada zdrojů, které jsou dostupné i bez registrace. Přehled najdete na portále https://protiviru.knihovny.cz nebo v příspěvcích na sociálních sítích pod hastagem #knihovnyprotiviru.

V době uzavření mi končí platnost registrace, mohu si ji prodloužit online?

Ano, stačí zaplatit příslušný poplatek na příští rok, což lze učinit online dle návodu zde.

Mohu se nyní do knihovny zaregistrovat, abych měl přístup k předplaceným online zdrojům?

Celou registraci včetně zaplacení poplatku lze učinit online pouze s pomocí validovaného účtu MojeID. Postup jak získat validovaný účet MojeID najdete zde, k validaci je nutná osobní návštěva na Czech POINTU, který najdete na vybraných pobočkách České pošty. Návod na registraci pomocí účtu MojeID najdete zde.

Poslední aktualizace: 27.03.2020, 14:01