Zápis z porady ředitelů pověřených knihoven JM dne 9. 2. 2012 v Moravské zemské knihovně v Brně

Přítomni: viz prezenční listina

 

Program:

1. Zahájení

Mgr. Tomáš Gec

2. Informace z odboru kultury a památkové péče KÚ JMK

Ing. P. Balík, JUDr. H. Holušová

3. Plány pověřených knihoven a regionálních oddělení na rok 2012

Ředitelé pověřených knihoven JMK

4. Projekt Webovky – aktuální informace a vize

Mgr. Olga Prokopová

5. Finanční prostředky na zajišťování regionálních funkcí v Jihomoravském kraji

v roce 2011 a podpis smluvních dokumentů:

a) Smlouva o použití přidělených prostředků pro zabezpečení regionálních funkcí

b) Dohoda o zajišťování výkonu regionálních funkcí knihoven v Jihomoravském kraji

c) Žádost o poskytnutí dotace z rozpočtu JMK v Brně prostřednictvím MZK v Brně z Programu podpory zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven v Jihomoravském kraji

Úsek výkonu regionálních funkcí a KÚ JMK

Přestávka

6. Seznámení s plánem porad ředitelů a metodiků pověřených knihoven v roce 2012,

Duha v roce 2012, informace o přípravě 2. ročníku slavnostního setkání neprofesionálních knihoven JMK

Mgr. Monika Kratochvílová

7. Plán vzdělávání pro knihovníky Jihomoravského kraje na rok 2012

Mgr. Adéla Dilhofová

8.   Různé

 

Porady se zúčastnili zástupci Krajského úřadu JMK – ing. Pavel Balík, radní za oblast kultury a JUDr. Hana Holušová, vedoucí odboru kultury a památkové péče JMK.

Úvodem přivítal ředitel MZK Mgr. Tomáš Gec zástupce kraje a ředitele pověřených knihoven. Po vystoupení ing. Balíka a JUDr. Holušové představili situaci v jednotlivých regionech ředitelé pověřených knihoven.

Plány pověřených knihoven a regionálních oddělení na rok 2012

Mgr. Pavel Přikryl, ředitel Městské knihovny Blansko – využití e-čteček není v té míře, v jaké knihovna očekávala. Pro rok 2012 nebyl knihovně snížen rozpočet, může poskytovat služby ve stejném rozsahu jako v roce 2011. Plnění regionálních funkcí je zcela závislé na poskytnutí krajské dotace. V roce 2012 poskytuje pověřená knihovna regionální služby 68 obsluhovaným knihovnám.

PaedDr. Vladislav Raška, Knihovna Karla Dvořáčka ve Vyškově – v roce 2012 nebyl knihovně snížen rozpočet. 1 % uživatelů tvoří nepřizpůsobiví návštěvníci (např. bezdomovci) – návrh věnovat této problematice seminář, který by nastínil možný přístup k této skupině uživatelů knihoven.

PaedDr. Oldřich Kovář, ředitel Kulturních zařízení města Boskovice, Městská knihovna – jediná pověřená knihovna v JMK, která neprošla rekonstrukcí, omezené prostory neumožňují další rozšiřování služeb. Ke snížení rozpočtu o 10 % došlo již v roce 2011 a také v roce 2012. Byla zadána studie na novou knihovnu, která by se měla přestěhovat do nového objektu v majetku města, který bude nutné přestavět a rozšířit. Jeho podobu radnice vybere s veřejností. Knihovna bude umístěna v centru města. Do konce volebního období by měla být dokončena projektová dokumentace.

Věra Štěpánová, vedoucí Městské knihovny Kuřim - výborná spolupráce se zřizovatelem, nedošlo ke snížení rozpočtu, naopak pro kulturní akce mírně navýšený. Rozšíření knihovny o prostory bývalé kotelny. V nových prostorách vznikne
větší víceúčelový sál (pro cca 100 lidí) a také nové kanceláře a sklad pro
regionální činnost. Prostory budou bezbariérové a zjednoduší se tím přístup
pro vydávání výměnných fondu.
Rekonstrukce oddělení kultury (kulturního domu) se dostala do fáze
zpracování projektu (plánovaná cena kolem 50 mil. Kč)
 

Ing. Libuše Nivnická, ředitelka Knihovny Jiřího Mahena v Brně – snížení rozpočtu knihovny v roce 2012 o 20 %.

Projekty knihovny:

Senior Pasy, Rodinné pasy, Skrytá paměť Moravy, Pasování prvňáčků - dárky od kraje, Ruku v ruce – integrace handicapovaných (zrakově, mentálně) a zdravých dětí.

Žádost do ROP Zlepšení služeb knihovny pro veřejnost – vybudovat další multifunkční sál a zvýšit kapacitu Schrattenbachova paláce.

Věra Mašková, ředitelka Městské knihovny Znojmo – problém s romskými spoluobčany, byla zahájena spolupráce s romským koordinátorem, návštěvy městské policie v knihovně zejména ve večerních hodinách. Žádost o projekt počítačové učebny pro seniory. Ambice knihovny – stát se kulturním a společenským centrem města, spolupráce se znojemskou Besedou, knihovna využívá pro pořádání akcí sál Besedy.

V knihovně nové diskusní pořady – Otazníky v podkroví – problémy komunit, veřejného a společenského života.

Rakouská knihovna oslaví v květnu 20. výročí založení, příprava výstavy (Irena Ráček), účast hostů z Rakouska, doprovodné akce.

Jarmila Smolová (v.z.), Městská knihovna Břeclav – byla zrušena knihovna v Kurdějově, nyní jediná obec bez knihovny. Drnholec bude neprofesionální knihovnou, snížení provozní doby vzhledem ke snížení úvazku. Proběhla rekonstrukce knihovny, ale městys hledá možnosti úspor. 

V roce 2011 zahájena služba RF – nákup KF z prostředků obcí. Tato služba umožňuje ovlivňovat skladbu KF knihoven.

V MěK server SQL – OPAC Carmen.

Projekt Knihovna bez hranic – spolupráce s Poysdorfem.

Projekt Akademie nejen pro seniory – 13. 9. - 13. 12. (Jihomoravská komunitní nadace).

Městská knihovna odstoupila od projektu internetizace – připojení k internetu zajišťuje místní poskytovatel.

Mgr. Hana Šimonová, ředitelka Městské knihovny Hodonín – snížení rozpočtu o 3 %.

Od 9. listopadu mohou senioři v Hodoníně využít novou službu. V Městské knihovně vzniklo kontaktní místo, kde jim poradí a zprostředkují informace týkající se bezpečnosti, zdravotnictví, volnočasových aktivit či dalších oblastí běžného života.

Další projekty: Společný návrat do 18. století prostřednictvím Františka Štěpána Lotrinského, pána Hodonína a Holíče.

Za podpory JMK vydala knihovna sborník k 90. výročí založení s názvem městská knihovna Hodonín. Od podzimu 2011 půjčuje knihovna prezenčně e- čtečky.

MěK využívala v minulých letech přes agenturu práce výpomoc studentů (po studiu nenašli zaměstnání a byli registrovaní na úřadech práce) k zajištění chodu knihovny.

Knihovny postrádají finanční prostředky na modernizaci výpočetní techniky, nákup čteček, zlepšení vybavení interiérů.

 

Projekt Webovky – aktuální informace a vize

Mgr. Olga Prokopová

http://webovky.knihovna.cz/

Kontaktní údaje: tel: 774 952 669

webovky@knihovna.cz

Vize: posílání newsletteru zapojeným knihovnám s aktualitami, zakoupení domény kniznica.sk, přednášky a školení.

Plán: školení, nyní probíhá v krajských knihovnách.

Články v časopisech (Čtenář, Duha).

Studenti knihovnictví osloví knihovny ve svých obcích s nabídkou.

Cíl: oslovit co největší počet knihoven, knihovny, které nemají webové stránky, získat pro webovky z důvodu jednoduché administrace a moderního vzhledu.

 

Seznámení s plánem porad ředitelů a metodiků pověřených knihoven v roce 2012, Duha v roce 2012, informace o přípravě 2. ročníku slavnostního setkání knihoven obcí knihoven JMK.

Mgr. M. Kratochvílová

Porady ředitelů PK:

1)     9. 2. – podpis smluv,

2)     konec června (po plánované účasti na setkání starostů JMK) – výjezdní porada ředitelů PK (např. Vyškov, využít k metodické návštěvě – situace knihoven v okrese),

3)     začátek října – (po konferenci Knihovny současnosti),

4)     prosinec - dle potřeby a výhledu dotace RF pro rok 2013.

Porady metodiků PK:

1)     začátek března – informace ze zasedání sekce veřejných knihoven SKIP (16. 2.)příprava slavnostního setkání knihoven obcí, informace o REKS v regionech,

2)     začátek června – (pozvání p. Zemánkové), vyhodnocení slavnosti,

3)     začátek září – vyhodnocení 1. pololetí a standardu VKIS,

4)     začátek prosince – statistika, výhledy 2013, informace o připravovaném vyhodnocení koncepce RF, vyhodnocení REKS a plán 2013, požadavky na vzdělávání.

 

Koncepce rozvoje RF v JMK 2011-2014 – vzala na vědomí Kulturní komise odboru kultury a památkové péče JMK: Usnesení č. 99/11/KK 17

Hlavní priority koncepce:

-        podpora zavádění automatizace knihovnických procesů

-        webové stránky malých knihoven.

 

MZK oslovila společnost Regionservis, s.r.o., která každoročně připravuje setkání starostů a místostarostů jednotlivých krajů s cílem zúčastnit se tohoto setkání a v krátké prezentaci oslovit starosty s aktuálními informacemi. Setkání starostů a místostarostů JMK se bude konat 21. 6. 2012.

 

Duha v roce 2012

Termíny uzávěrek:

Duha 1/2012, uzávěrka: 15.2., datum vydání: 15.3.
Duha 2/2012, uzávěrka 15.4., datum vydání: 15.5.
Duha 3/2012, uzávěrka 15.8., datum vydání: 15.9.
Duha 4/2012, uzávěrka 15.10., datum vydání: 15.11.

Tištěná Duha 1-2/2012, uzávěrka 20.4., datum vydání: 15.6.
Tištěná Duha 3-4/2012, uzávěrka 20.11., datum vydání: 15.12.

1/2012

Nové rubriky: Představujeme vysokoškolské knihovny, Brněnská nakladatelství, Knihovnické časopisy.

Téma: digitalizace.

Pro další čísla jsou v plánu témata:

budoucnost, strategie knihoven,

neprofesionální knihovny,

informační gramotnost a informační vzdělávání.

 

2. ročník slavnostního setkání knihoven obcí

Sponzorem akce firma Ceiba.

V loňském zpracovalo oddělení knihovnictví Pravidla pro návrhy a schvalování ocenění pro vybrané knihovny obcí Jihomoravského kraje. Text byl schválen 8. 3. 2011 v MZK

na setkání vedoucích regionálních oddělení PK JMK a obsahuje celkem čtyři části,

V roce 2011 bylo uděleno ocenění celkem dvanácti knihovnám (jedné profesionální knihovně).

 

Začátkem března na poradě metodiků budou projednány návrhy na oceněné knihovny, ještě v průběhu února obdrží metodikové informativní e-mail o připravovaném slavnostním setkání a budou vyzváni ke zvážení nominací.

 

Slavnostní setkání knihoven obcí se bude konat začátkem dubna. Termín bude zvolen po vzájemné konzultaci se zástupci kraje a pověřenými knihovnami, pokud možno do konce února z důvodu včasného zaslání pozvánek starostům obcí nominovaných knihoven.

 

Plán vzdělávání pro knihovníky Jihomoravského kraje na rok 2012

Mgr. Adéla Dilhofová 

Přehled akcí: viz příloha.

MZK podala projekt VISK 2 – žádost na e-learningový kurz (pro 15 účastníků). Bez účastnického poplatku.

Pokud bude schválen, proběhne první, pilotní ročník od září 2012 do prosince 2012.

Rekvalifikační knihovnický kurz – další ročník bude realizován od září 2012.

Semináře ve spolupráci s KDK a KJM v Brně: 12. -13. 6. – práce s loutkou v KKD Vyškov.

18. – 19. 9. v MěK Jihlava – práce s mládeží, téma bude upřesněno. 

Ing. Nivnická: 16. – 17. 4. seminář ke změnám  Zákoníku práce od 1. 1. 2012 v MěK Jihlava. Lektor: JUDr. Miloš Hejmala. SKIP podal žádost o finanční podporu, výše účastnického poplatku dle počtu zúčastněných.

Stáž do rakouských knihoven v roce 2012 (veřejná a odborná knihovna).

7. 3. kolegium SKIP v KJM (účast prof. Obrovského, beseda s Ivo Odehnalem).

 

Závěr:

 

Mgr. T. Gec přislíbil, že MZK připraví na téma méně přizpůsobiví uživatelé v knihovnách ve 2. nebo 3. čtvrtletí 2012 seminář za účasti zástupců kraje a odborníků. Témata: drogová otázka, bezdomovectví, osobní bezpečnost, ochrana majetku knihovny aj.

Příští porada ředitelů pověřených knihoven se bude konat v Knihovně Karla Dvořáčka ve Vyškově, termín bude upřesněn.

 

 

 

V Brně 13. 2. 2012

 

Zapsala: Mgr. M. Kratochvílová

Kontrola: Mgr. A. Dilhofová

Schválil: Mgr. T. Gec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Datum: 
Út, 2012-02-14

Poslední aktualizace: 17.02.2012, 13:06