Přítomni: viz prezenční listina
Program:
Zahájení
Mgr. Tomáš Gec, Mgr. Martina Bartáková
1. Kontroly čerpání dotace RF, financování regionálních funkcí v JMK v roce 2013 a finanční podpora projektů REKS
Mgr. Martina Bartáková
2. Situace v regionech (financování RF v roce 2012, plán činnosti 2013)
Ředitelé a metodikové pověřených knihoven JMK
3. Plnění standardu VKIS ve veřejných knihovnách JMK v roce 2011
Mgr. Monika Kratochvílová
4. E-learningový kurz o současné české literatuře e-Litka
Bc. Lucie Kratochvílová
5. Statistické výkaznictví za rok 2012 (aktuality, termíny, problémy při vykazování některých položek)
Mgr. Monika Kratochvílová
6. Vzdělávání pro knihovníky – plán 2013
Mgr. Adéla Dilhofová
7. Různé (Duha 2013, adresář knihoven JMK, informace ze zasedání sekce RF SDRUK a sekce pro veřejné knihovny SKIP aj.)
Mgr. Monika Kratochvílová, Mgr. Adéla Dilhofová
Zahájení
Ředitel MZK Mgr. T. Gec přivítal přítomné a představil Mgr. M. Bartákovou (náměstek pro oblast knihovnictví a zástupce ředitele).
1. Kontroly čerpání dotace RF, financování regionálních funkcí v JMK v roce 2013
a finanční podpora projektů REKS
Mgr. M. Bartáková
Kontroly čerpání dotace na regionální funkce se uskutečnily ve dvou pověřených knihovnách – Městská knihovna Blansko, Knihovna Karla Dvořáčka ve Vyškově. Knihovna Karla Dvořáčka byla pochválena za pečlivé a přehledné vedení účetnictví. Kontroly budou probíhat také v roce 2013, knihovnám, kterých se kontroly budou týkat bude termín oznámen v průběhu roku 2013.
Mgr. Bartáková informovala o připravované změně smluv (finanční prostředky by měly být posílány přímo pověřeným knihovnám, popř. jejich zřizovatelům pokud nemají právní subjektivitu) – předpokládaná realizace od roku 2014.
Smlouva rok 2012 – ze strany JMK doplněno zajištění publicity. Pověřené knihovny doplní na stránkách regionálních oddělení logo JMK. Majetek zakoupený z dotace by měl být viditelně označen informací o pořízení z dotace JMK. MZK zajistí pro knihovny jednotnou grafickou podobu tohoto označení, která jim bude rozeslána. Současně knihovny obdrží manuál pro užívání loga JMK.
Nutné je jako každoročně označení faktur, pokud byly položky hrazeny z dotace, případně uvést podíl hrazení z dotace.
Při proplácení výdajů musí mít knihovny předběžný souhlas s čerpáním finančních prostředků (individuální , limitovaný).
V případě objednávek knih řešit předběžným limitovaným souhlasem.
U objednávek, je potřeba doložit jak objednávku tak její potvrzení, stačí tisk emailu.
V rámci kontrol, které již proběhly byly zjištěny nedostatky zejména v dodržování zákona o finanční kontrole, je třeba řádně doložit všechny typy kontrol – viz přiložená tabulku č.1, tuto tabulku je také možno vložit přímo do tzv. košilky, která se dokládá ke každé faktuře, vše tak bude na jednom místě, je ale samozřejmě potřeba konzultovat se zřizovatelem, aby bylo v souladu s vnitřní směrnicí organizace (samosprávy).
Aktuálně se kontroly zaměřují na rok 2012 a v příštím roce na rok 2013. Lze výhledově očekávat kontroly zpětně 2-3 roky.
Mgr. Přikryl – návrh pozvat ekonomy na společnou schůzku - proběhne po zaslání protokolů kontrol z JMK a po úpravě (doplnění) Metodického pokynu.
Kontroly se týkají také směrnic , které se vážou k čerpání finančních prostředků na regionální funkce. Pověřené knihovny mohou poslat směrnice ke konzultaci Mgr. Martině Bartákové.
U cestovních příkazů je nutné dokládat cestovní zprávu, v případě metodických návštěv lze použít zprávu z metodiky. V případě používání soukromých vozidel je doporučeno mít uzavřeno havarijní pojištění. V těchto případech spojit více cest, nepoužívat soukromé vozidlo pro krátké výjezdy.
Připomínky k vyplňování formulářů cest. příkazů:
- musí být uveden použitý dopravní prostředek
- musí být souhlas s vysláním na prac. cestu zaměstnance na cest. příkazu
- vedoucí organizace - nelze podepisovat cest. příkaz sám sobě
Tabulka č.1 |
|
Předběžná kontrola před vznikem závazku |
Předběžná kontrola po vzniku závazku |
|
|
příkace operace/ datum…………………………………… |
příkazce operace/datum……………………………….. |
správce rozpočtu/datum…………………………………. |
hlavní účetní/datum……………………………………… |
|
|
|
|
Průběžná kontrola |
Následná kontrola po vzniku závazku |
|
|
pověřený pracovník/datum………………………………. |
pověřený pracovník/datum…………………………….. |
Vyúčtování a závěrečné zprávy rok 2012:
Termíny pro posílání výkazů:
Regionální oddělení pověřených knihoven zašlou
výkaz výkonu regionálních funkcí: do 18. 1. 2013
výkaz financování regionálních funkcí: do 31. 1. 2013
Závěrečná zpráva 2012:
Do 9.1.2013 bude z MZK zaslán vzor závěrečné zprávy, z důvodu dodržení jednotné formální a obsahové stránky zprávy.
Žádost o dotaci na rok 2013:
Termín zaslání a podoba dokumentu bude zaslaná do 9.1.2013.
2. Situace v regionech (financování RF v roce 2012, plán činnosti 2013)
BOSKOVICE
Situace na regionálním oddělení: od 1. 1. přechází paní Skácelová pracovat 0,5 úvazkem do výpůjčních služeb., Úvazek na regionu bude 1,5 pracovníka. O ušetřené finanční prostředky bude posílen nákup VF.
Příspěvek města na nákup knih do knihovny.
Dvě nové knihovny.
V některých obcích nechtějí starostové on-line katalog v režimu 24/7 z obav o bezpečnost software. Všechny knihovny zapojené do REKS mají vloženo, vkládaní dokončují pouze větší knihovny.
Clavius je v 9 obcích.
Při konání vzdělávacích akcí je problém s uvolněním v knihovnách s jedním pracovníkem.
BLANSKO
Rozpočet knihovny ve stejné výši, možná navýšení o inflaci kvůli energiím. Pokračování aktivit z roku 2012.
Placení za servis AKS – platit za práci a ne formou paušálu.
VYŠKOV
Očekává se pokles rozpočtu z důvodu opravy městské památky.
Knihovna oslaví deset let v nové budově.
Rapid Library REKS – 7 knihoven, 4 uloženy.
2013 – 7 knihoven plán v případě schválení VISK
Přechod dvou knihoven z DOS RL
Jediná profesionální knihovna bez AKS – Ivanovice. Řešit dopisem o plnění standardu VKIS.
Otnice – Family Point
Přibylo 11 nových záložek na webu obcí.
BRNO-VENKOV
Rozpočet zatím není. REKS ve 48 knihovnách do konce roku 2012. Deset dalších knihoven v roce 2013, dvě knihovny přechod z Clavius do REKS.
Bude 90 knihoven s AKS, nebude nikdy ve všech knihovnách na 100 %.
Vstupy do online katalogu knihoven zapojených do regionálního systému jsou řešeny přes webové stránky pověřené knihovny.
BŘECLAV
Knihovna vydala dramatickou tvorbu autora lidových písní: Fanoš Mikulecký Prostý kvítek v bludišti travin.
Regionální oddělení – zájem ze strany obcí o nákup a zpracování KF, byly navýšeny prostředky obcí na nákup a zpracování KF.
Jihomoravská komunitní nadace – spolupráce: http://www.jmkn.cz/
HODONÍN
Nově dětské oddělení.
Rozpočet se očekává v nezměněné výši.
ICT řeší knihovna s městem, mají smlouvu s firmou.
Na veřejné služby využívali 9 lidí na provozní věci.
Zřízen Senior Point.
Literární klub autorů Hodonínska – 1x měsíčně.
Nabídka lektora – Juraj Dovala: Som husákovo dieta.
(teolog, spisovatel, fytoterapeut, kněz CČSH. Je knězem Církve čs. husitské, předsedou České křesťanské akademie v Hodoníně).
Fotograf Petr Přikryl – vystavoval v senátu, tématika z živočišné říše.
Automatizace knihoven regionu: neprofesionální knihovny: 52 z 63, AKS mají všechny profesionální knihovny, 2 nemají OPAC.
6 knihoven bude žádat o REKS.
Jedna knihovna o samostatný systém.
ZNOJMO
Region využívá pro dopravu osobní automobil Znojemské besedy. Rozvozy jsou dvakrát týdně.
Pracovník v knihovně pro ICT.
Počítačová učebna pro seniory – 5 účastníků současně, lektor ing. Rudorfer.
Rozpočet knihovny pravděpodobně ve stejné výši.
Uvolňování pracovníků knihoven na vzdělávání je přetrvávající problém.
3. Plnění standardu VKIS ve veřejných knihovnách JMK v roce 2011
4. E-learningový kurz o současné české literatuře e-Litka
V prvním cyklu 50 účastníků, ve 2. cyklu 160.
Týden na prostudování modulu, 2 týdny na zpracování.
Kurz byl spuštěn 23. 4. 2012.
Test – časové omezení 10 minut.
5. Statistické výkaznictví za rok 2012 (aktuality, termíny, problémy při vykazování některých položek)
Nesrovnalosti v případě vykázání webové stránky knihovny a nulového přístupu na stránky – není všude ošetřeno počítání přístupů, zejména problém na stránkách obcí.
Stejně v případu vykázání OPAC a nulového přístupu do katalogu.
Webové stránky – pravidelná aktualizace stránek, při vyžádání aktuálních údajů ze strany MZK bylo zjištěno, že mnohé informace jsou neplatné.
Deník veřejné knihovny 2013, 2014 - pouze v elektronické formě. Tiskopisy již vystaveny na stránkách NIPOS a rozeslány spolu s průvodním dopisem o předkládací cestě a termínech:
do 4. 2. 2013 odešlou ZK data PK
do 4. 3. 2013 překontrolují PK data a vloží je za knihovny do formuláře NIPOS
do 15. 3. 2013 překontrolují KK vložená data za své PK a vloží údaje za sebe
V uvedených termínech pošlou PK a KK písemný souhlas s publikováním údajů.
Posílat na adresu P.O.BOX, ne MK ČR.
Na adrese http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=01_stat.htm je vyvěšen formulář ročního statistického výkazu Kult (MK) 12-01 ve formátech Word i PDF jakož i prolink na web NIPOSu, kde najdete ke stažení text se souhlasem o použití některých dat (pro NIPOS).
Počty obyvatel v obcích:
http://www.mvcr.cz/clanek/statistiky-pocty-obyvatel-v-obcich.aspx
– Informační servis – Počty obyvatel - Údaj k 1. 1. 2012
6. Vzdělávání pro knihovníky – plán 2013
Rekvalifikační knihovnický kurz – v roce 2013 akreditace
E-learningový kurz – dotazník jako zpětná vazba
Od února 2013 nový cyklus, již je 50 zájemců.
Kurz bude probíhat únor-květen, další kurz v roce 2013 září-prosinec.
Plánované kurzy: katalogizace (klasická, e-zdrojů)
Komunikace s nepřizpůsobivými uživateli v knihovnách.
Výzva pověřeným knihovnám na posílání návrhů témat vzdělávacích akcí.
Adresář knihoven JMK – pověřené knihovny měly poslat podklady. Regionální oddělení PK budují vlastní adresáře, nutno sledovat aktuální údaje o knihovnách, včetně platných aktuálních webových stránkách jednotlivých knihoven.
7. Různé (Duha 2013, adresář knihoven JMK, informace ze zasedání sekce RF SDRUK a sekce pro veřejné knihovny SKIP aj.)
M. Kratochvílová: Duha – anketa v posledním elektronickém čísle a formou anketního lístku v posledním tištěném dvojčísle 3-4/2012.
Téma Duhy 1/2013 – dětské čtenářství. Výzva k posílání příspěvků, pokud knihovny organizují aktivity inspirativní i pro ostatní.
A. Dilhofová: Adresář knihoven JMK – pověřené knihovny měly poslat podklady. Regionální oddělení PK budují vlastní adresáře, nutno sledovat aktuální údaje o knihovnách, včetně platných aktuálních webových stránkách jednotlivých knihoven.
Mgr. T. Gec: SKIP – v roce 2013 se bude konat valná hromada regionální organizace SKIP Velká Morava spojená s volbou členů výkonného výboru. V červnu se bude konat celostátní setkání SKIP v Brně spojené s volbou předsedy.
Výjezdní porada ředitelů pověřených knihoven by byla možná v červnu. příp. v září 2013 v rekonstruované pobočce KJM.
Dotace VISK v roce 2013 - částečně redukovány cíle, nebude podpora knihoven jako vzdělávacích center (nelze nákup dataprojektorů). Prioritou je podpora regionální automatizace.
Informace ze zasedání sekce RF SDRUK: http://www.sdruk.cz/data/xinha/sdruk/2012/Zapis_2_11_2012.pdf
Informace z posledního zasedání sekce pro veřejné knihovny SKIP:
http://www.skipcr.cz/odborne-organy/sekce-verejnych-knihoven/zapisy
Soutěž Městská knihovna, význam interiérů pro hodnocení knihoven. Informace o konání semináře v dubnu 2013 Výzdoba interiérů knihoven tvořivě: http://www.skipcr.cz/odborne-organy/klub-tvorivych-knihovniku/planovane-akce/seminar-vyzdoba-interieru-knihoven-tvorive
Projekt Benediktinský klášter Rajhrad jako kulturní fenomén: http://www.rajhradskyklaster.cz/
Rozvoj automatizace v regionech v roce 2013 – pověřené knihovny, které budou žádat o příspěvek – finanční spoluúčast v projektech REKS zašlou informaci o požadované výši spoluúčasti do 21. 12. 2012 M. Kratochvílové.
Platby AKS – REKS – dne 13.12.2012 proběhlo jednání mezi vedením MZK Brno, pracovníky firmy Lanius a servisním pracovníkem p. Strakou, projednávány byly výše poplatků za servis systému Clavius REKS, tyto platby jsou dle firmy Lanius v běžně účtované výši. Výše servisních poplatků odpovídá odvedené servisní práci, slevy na poplatcích je možné požadovat v budoucnu při větším rozsahu automatizace.
Ze strany servisního pracovníka pana Straky bylo navrženo další jednání o případné úpravě ceníku za servis sytému, jednání proběhne během měsíce února 2013.
V Brně 20. 12. 2012
Zapsala: Mgr. M. Kratochvílová
Kontrola: Mgr. M. Bartáková, Mgr. A. Dilhofová
Poslední aktualizace: 05.02.2013, 15:44