Nejčastější otázky a odpovědi k uzavření knihovny

Ještě před uzavřením jsem si objednal/la knihy na absenční výpůjčku, není možné se nějak individuálně domluvit na jejich vyzvednutí?

Nikoliv, knihovna je uzavřena bez výjimky.

Mám půjčenou knihu, které vypršela/vyprší výpůjční doba v čase uzavření, co mám dělat, abych nemusel platit pokutu?

Od uzavření 11. 3. pokuty nenarůstají ani nevznikají nové. Všechny výpůjčky budou prodlouženy o dobu zavření knihovny automaticky. Knihy tedy bude možné bez obav vrátit až po otevření knihovny. K dispozici je sice bibliobox před knihovnou, jehož prostřednictvím lze knihy vracet, ale opravdu není nutné jej využívat. Pamatujte na doporučení zdravotníků – omezte svůj pobyt venku na minimum.

Ještě před rozhodnutím o uzavření jsem měl/měla na účtu pokutu, bude mi tato odpuštěna?

Od 11. 3. kvůli uzavření knihovny přestávají pokuty narůstat. Pokuty, které měl uživatel na účtu ještě před uzavřením, ale MZK neodpouští. Lze ji uhradit online několik dní po vrácení knih do biblioboxu (návod na zaplacení pokuty online naleznete zde), případně hotově či kartou u výpůjčního pultu po otevření knihovny.

Co jsou KnihovnyPROTIviru?

I mimo období pandemie je zájemcům k dispozici velké množství legálních elektronických zdrojů, málokdo se v nich však orientuje či o nich ví. Proto jsme spustili portál KnihovnyPROTIviru na adrese https://protiviru.knihovny.cz, který slouží jako rozcestník. Všechny podstatné zdroje jsou tu navíc rozděleny přehledně podle cílových skupin. Na své si přijdou rodiče, studenti, dospělí i senioři. Najdete zde třeba i beletrii v podobě e-knih volně ke stažení, odkazy na audioknihy nebo literární dramatizace v audio podobě. Vše zdarma a (v drtivé většině) bez nutnosti jakékoliv registrace. Portál je neustále aktualizován, doplňujeme i mimořádně nabídky různých vydavatelství či institucí. Najdete zde i přehled zásadních elektronických zdrojů o koronaviru. Pod hashtagem #knihovnyprotiviru na sociálních sítích také najdete aktivity dalších knihoven v ČR v čase pandemie.

Uvolní MZK digitalizovaná díla, která jsou přístupná jen z budovy MZK? Co je Národní digitální knihovna pro studenty VŠ?

Na základě dohody mezi Národní knihovnou ČR, DILIA, z.s. a OOA-S byly pro pedagogy a studenty vysokých škol a pro vědecké pracovníky a členy oficiálně uznaných výzkumných organizací (instituce vedené jako VVI) po dobu koronavirové krize zpřístupněny všechny digitalizované tituly z fondů Národní knihovny ČR (NK ČR) a Moravské zemské knihovny (MZK). V MZK je tak zpřístupněno více než 233.000 titulů monografií, periodik a dalších typů dokumentů, a to včetně dokumentů, které jsou běžně dostupné pouze na počítačích v budově knihovny. Do Národní digitální knihovna pro studenty VŠ mají přístup i registrovaní uživatelé MZK a NK. Z důvodu eliminace šíření nelegálních kopií bylo přistoupeno k omezení, kdy není možné digitalizáty stahovat nebo tisknout. Podrobné podmínky zpřístupnění naleznete zde. Nejčastější otázky a odpovědi k přístupu do Národní digitální knihovny pro studenty VŠ si přečtěte zde.

Aplikace Národní digitální knihovna pro studenty VŠ je přístupná prostřednictvím následujících adres:
https://kramerius-vs.mzk.cz
(MZK)
https://kramerius-vs.nkp.cz
(NK ČR)

Nejsem ani student/pedagog VŠ ani vědecký pracovník, jaké mám nyní možnosti dostat se k informacím, které potřebuji, když je knihovna zavřená?

Registrovaní čtenáři MZK mají možnost z pohodlí domova využívat některé elektronické informační zdroje, jako jsou například databáze s plnotextovými verzemi článků z časopisů z různých vědeckých oborů. V průběhu dubna mohou také vyzkoušet přístup do databáze Oxford University Press a do konce května také do databází Bloomsbury a Taylor & Francis eBooks. Součaně mohou využívat dočasně zpřístupněné digitální dokumenty v Národní knihovně pro studenty VŠ. Více zde.

Neregistrovaní návštěvníci MZK mohou využít volně dostupné a legální elektronické zdroje. K tomuto účelu MZK mimo jiné vytvořila rozcestník KnihovnyPROTIviru na adrese https://protiviru.knihovny.cz, kde jsou všechny tyto elektronické zdroje rozděleny podle cílových skupin uživatelů. Najdete zde zdroje pro badatelskou práci, ale i audioknihy či beletrii v podobě e-knih. Rozcestník může být samozřejmě užitečný i pro registrované uživatele.

Akutně potřebuji pro práci jednu knihu, dal jsem v katalogu návrh k její digitalizaci – jak dlouho tato digitalizace trvá?

MZK vyřizuje požadavky k digitalizaci dle pořadí, jak přicházejí. Digitalizuje dle vlastních plánů a projektů. V současnosti ale je digitalizace v MZK vzhledem k probíhajícím karanténním opatřením utlumena. Termíny digitalizace dle návrhu čtenářů jsou tedy spíše v řádu několika týdnů.

Potřebuji pouze krátkou citaci z konkrétního článku, nemůžete mi ho vyhledat a poslat kopii mailem?

Bohužel takový postup nám neumožňuje autorský zákon. Kopie mailem nelze posílat, ale pokud hledáte pouze konkrétní informaci, můžete využít služby Ptejte se knihovny.cz

Jak se opatření dotýkají fungování meziknihovní a mezinárodní výpůjční služby?

Tuzemská i mezinárodní meziknihovní výpůjční služba pro registrované čtenáře je částečně v provozu. Knihy i kopie článků z fondů jiných českých i zahraničních knihoven lze stále objednávat prostřednictvím příslušných formulářů, osobní výdej byl však až do odvolání přerušen. Výdej i vrácení již dříve takto půjčených knih bude možné až po znovuotevření knihovny. Výpůjční doba bude automaticky prodloužena. Meziknihovní výpůjční služba pro ostatní knihovny je plně v provozu. Více informací zde.

V době uzavření mi končí platnost registrace, mohu si ji prodloužit online?

Ano, stačí zaplatit příslušný poplatek na příští rok, což lze učinit online dle návodu zde.

Mohu se nyní do knihovny zaregistrovat, abych měl přístup k předplaceným online zdrojům?

Celou registraci včetně zaplacení poplatku lze učinit online pouze s pomocí validovaného účtu MojeID. Postup jak získat validovaný účet MojeID najdete zde, k validaci je nutná osobní návštěva na Czech POINTU, který najdete na vybraných pobočkách České pošty. Návod na registraci pomocí účtu MojeID najdete zde.

Poskytujete nadále i rešeršní a konzultační služby při vyhledávání zdrojů?

Ano, registrovaní čtenáři (vyjma studentů) si u nás stále mohou objednávat rešeršní služby. Individuální konzultace jsou možné pouze po mailu. Více informací a kontakty najdete zde.

Poslední aktualizace: 17.04.2020, 21:22